iklan1

Perhatian : Pelancar roket air dan CD powerpoint slide show boleh di tempah sekarang….Sila hubungi saya untuk maklumat harga dan penghantaran - 0137394353/azmi.jaaffar@yahoo.com.my *******Bermula 1/1/2017 harga pelancar adalah RM150 tidak termasuk kos penghantaran, harap maklum .....Tempahan untuk tahun 2017 dibuka sekarang....

Isnin, 13 Julai 2009

Diari Pertandingan Peringkat Negeri......2009

7/7/09 – 8.00am Pertandingan Teknologi pelancaran roket peringkat negeri johor tahun 2009 telah diubah formatnya mengikut pertandingan peringkat kebangsaan. Hanya satu kategori sahaja yang tidak dipertandingkan iaitu payload.
Peralatan dan bahan-bahan yang diperlukan untuk membina roket h2o telah disediakan mengikut bahan-bahan dan peralatan yang disediakan pada peringkat kebangsaan nanti.

Gambar peralatan:


Masalah yang dihadapi adalah jenis plastik sampah hitam yang agak tebal dan keras digunakan untuk membina payung terjun bagi roket paracut. Kebiasaannya jika digunakan plastik sampah ini paying terjun sukar untuk kembang selepas dilancarkan…….
Masa yang diberikan kepada peserta-peserta menyiapkan 5 roket h2o iaitu 1 untuk roket best design, 2 roket sasaran dan 2 roket paracut masing-masing adalah selama 4 jam dari pukul 9.30 pagi sehingga pukul 1.30 tengah hari. Semua peserta-peserta bertungkus lumus menyiapkan roket h20 masing-masing, sampai tak sempat nak tengok kiri kanan……….

Gambar bengkel











Selepas 4 jam inilah hasil dari kreativiti peserta-peserta:











7/7/09 3.30 pm pertandingan bermula, cuaca tidak berapa mengizinkan sebenarnya tapi selepas undian dibuat oleh guru-guru pengiring lebih separuh ingin meneruskan pertandingan pada petang itu juga.
Ada satu lagi masalah semasa pelancaran roket sasaran. Pelancar (base) yang biasa digunakan untuk melancarkan roket sasaran tidak dapat digunakan- ball bearing tidak dapar berfungsi. Maka terpaksalah pelancar ditukarkan kepada jenis yang tripod. Jarak yang telah ditetapkan pada tahun ini adalah 75 meter sahaja. Semua terkejut kerana apa yang dijangkakan jaraknya adalah dalam lingkungan 80 m – 100 m. Semua guru pembimbing dan peserta-peserta membuat perbincangan untuk menetapkan sudut, tekanan dan isipadu air yang akan digunakan nanti.






8/7/09 8.00 am – pertandingan dimulakan dengan pelancaran roket paracut pusingan 1, kemudian roket sasaran pusingan ke 2 dan akhir sekali roket paracut pusingan ke 2. Geng roket maokil pada pagi ini dah bersetuju untuk membuat cubaan bagi kedua-dua acara pada sesi cubaan kepada peserta. Semasa sesi cubaan tersebut bagi acara sasaran kita telah dapat mensasarkan bulatan ke 2 dan bagi acara paracut roket yang dilancarkan dapat mengeluarkan payung dan kembang dengan cantik sekali. Tetapi agak mendukacitakan semasa pertandingan sebenar berlangsung roket sasaran tersebut gagal untuk memasuki bulatan sasaran dan roket paracut juga gagal untuk mengembangkan payung terjun bagi kedua-dua pusingan. Pertandinagn tamat pada pukul 3.00 pm. Keputusannya seperti yang di catatkan sebelum ini.

Insyallah pada tahun depan geng roket maokil akan cuba sedaya upaya untuk sekali lagi ke pertandingan peringkat negeri dan seterusnya ke pertandingan kebangsaan......perkenankanlah doa kami ya Allah, amin.

1 ulasan :

  1. Tahniah kerana dpt ke pertandingan negeri....
    usaha dengan lebih kuat lagi pd thn dpn supaya team roket anda dpt ke pertandingan kebangsaan.

    BalasPadam

Pertanyaan anda akan dijawab..sila kembali semula ke blog ini