iklan1

Perhatian : Pelancar roket air dan CD powerpoint slide show boleh di tempah sekarang….Sila hubungi saya untuk maklumat harga dan penghantaran - 0137394353/azmi.jaaffar@yahoo.com.my *******Bermula 1/1/2017 harga pelancar adalah RM150 tidak termasuk kos penghantaran, harap maklum .....Tempahan untuk tahun 2017 dibuka sekarang....

Selasa, 17 Ogos 2010

Penyambungan 2 botol untuk dijadikan badan roket air

Salam 1 malaysia,

Selamat menunaikan ibadat puasa bagi peminat2 roket air yang beragama islam.

Kali ini saya akan memperkenalkan satu kaedah untuk menyambungkan 2 botol minuman untuk dijadikan badan roket air. Kaedah ini dinamakan teknik peyambungan injap. Peralatan yang diperlukan adalah: 'valve' tayar motorsikal/basikal, paku lebih kecil sedikit drpd 'valve' tayar, pisau.







Langkah 1
Panaskan paku dan tebuk satu lubang pada bhg bawah botol dengan menggunakan paku panas tersebut. Tebukkan satu lagi lubang pada penutup botol minuman tersebut menggunakan kaedah yang sama seperti di atas.

Langkah 2
Kemaskan lubang yang di tebuk dengan menggunakan pisau supaya 'valve' tayar dapat masuk melaluinya. Pastikan lubang tersebut sama saiz dengan 'valve' supaya angin tidak dapat keluar melaluinya semasa angin dimasukkan ke dalam botol.

Langkah 3
Bagi mengelakkan
Masukkan 'valve' dari bahagian dalam botol(peringkat ini memerlukan kesabaran kerana agak sukar memasukkan valve dari bhg dalam botol, saya masih lg sedang memikirkan apakah alat yg sesuai digunakan utk memasukkan 'valve' dari bhg dalam botol  sehingga keluar). Bagi mengelakkan sambungan yang dibuat daripada angin terkeluar semasa pelancaran, ambil tiub basikal dan letakkan pada bahagian atas sambungan dan bawah sambungan.

Selamat mencuba.......semoga berjaya.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Pertanyaan anda akan dijawab..sila kembali semula ke blog ini