iklan1

Perhatian : Pelancar roket air dan CD powerpoint slide show boleh di tempah sekarang….Sila hubungi saya untuk maklumat harga dan penghantaran - 0137394353/azmi.jaaffar@yahoo.com.my *******Bermula 1/1/2017 harga pelancar adalah RM150 tidak termasuk kos penghantaran, harap maklum .....Tempahan untuk tahun 2017 dibuka sekarang....

Sabtu, 31 Oktober 2009

Utamakan Keselamatan

Ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian khusus, antara nya



1)Selepas angin dimasukkan ke dalam roket h2o, anda dilarang sama sekali untuk berada berdekatan dengan roket h2o bagi mengelakkan kemalangan.



2) Semasa angin sedang dipam ke dalam roket air, pastikan rakan anda tidak melihat roket tersebut dari bahagian atas (pelancaran roket payung terjun)



3) Semasa angin sedang dipam ke dalam roket air, pastikan rakan anda tidak melintas dibahagian hadapan roket tersebut pelancaran roket sasaran)

Jumaat, 30 Oktober 2009

Bahaya kon (nose cone) semasa pelancaran roket paracut







Gambar di atas menunjukkan resiko yang dihadapi oleh peserta2 pelancaran roket paracut. Pastikan anda semua melihat ke atas semasa pelancaran dibuat dan perhatikan di mana kon akan jatuh untuk mengelakkan sebarang kecederaan.....

Sebagai langkah keselamatan, hanya yang akan melancarkan roket mereka sahaja yang dibenarkan berada berhampiran pelancar. Pastikan penonton berada 5-10 m dari tapak pelancaran.

Khamis, 29 Oktober 2009

Ada yang nak beli Pelancar....??

Ada permintaan drpd guru2 penasihat/pengiring daerah segamat untuk membeli pelancar yang cg gunakan semasa kejohanan peringkat daerah dan kejohanan smk maokil jemputan baru-baru ini.

Untuk makluman semua yang berminat, cg ada menjual pelancar tersebut pada harga RM150 seunit dan sumbangan yang anda berikan akan dimasukkan ke dalam akaun kelab roket dan rekacipta smk maokil. Harap maklum....sebarang tempahan boleh melalui email cikgu : azmi.jaaffar@yahoo.com.my


-SOLD OUT-

-SOLD OUT-

-SOLD OUT-
Untuk 20 unit terawal Diskaun RM80, harga promosi RM70 sahaja harap maklum. Siapa cepat dia dapat.....ler... (HARGA PROMOSI SUDAH TAMAT)


BENTUK PELANCAR ROKET DI ATAS SUDAH TIDAK DIJUAL- SILA LIHAT PELANCAR YANG DIUBAHSUAI - LEBIH KECIL DAN LEBIH RINGAN, SENANG UTK DIBAWA KEMANA2.

SILA KE PAUTAN INI UNTUK MELIHAT PELANCAR YANG DIUBAHSUAI klik di sini

Ciri-ciri
1. Boleh digunakan untuk pelancaran roket h2o sasaran dan roket h2o payung terjun
2. Mempunyai injap/valve air keluar
3. Mempunyai injap/valve keluar angin
4. Kaki boleh dilaraskan mengikut sudut yang dikehendaki
5. Sudut boleh diukur menggunakan jangka sudut/Jangka sudut tidak disertakan
6. Alat ganti mudah didapati di kedai hardware
7. Alat ganti murah
8. Insya Allah....Selamat digunakan
9.Jaminan valve angin masuk selama 1 bulan. (cukup ler tuu....he2)


tq

PELANCAR ROKET AIR PADA HARGA PROMOSI TELAH HABIS DIJUAL....HARAP MAKLUM..... HARGA BARU SEKARANG ADALAH : RM 150 TERMASUK KOS PENGHANTARAN (POS LAJU)

Rabu, 28 Oktober 2009

Generasi Pelapis Roket h2o



Gambar ini diambil semasa kejohanan Teknologi Pelancaran Roket Jemputan SMK Maokil kali pertama pada 26/10/2009.



Inilah barisan pelapis yang akan memperkembangkan lagi roket h2o.

Terima kasih diucapkan kepada Cg Normah, Cg Roslee, Cg Haslizan dan guru2 pengiring yang lain kerana membawa pelajar2 pra sekolah dan pelajar2 tahun 6 SK Maokil 2 menyaksikan pertandingan yang dijalankan di SMK Maokil. Pendedahan awal kepada pelajar2 sekolah rendah akan menambahkan minat para pelajar untuk memgetahui dengan lebih mendalam roket h2o.

Kepada pelajar2 tahun 6 SK Maokil 2 tunggu kehadiran cikgu dan fasilitator (pelajar ting 3) yang akan mengadakan bengkel pembinaan roket h2o pada 2/11 nanti.

Selasa, 27 Oktober 2009

Gambar Roket Sasaran

1..2...3.....zooooooom



Roket Sasaran yang baru dilepaskan daripada pelancaran, lihat lah daya tolakan air yang membantu roket h2o terbang kehadapan.



Sayang sekali kebanyakkan roket sasaran yang dihasilkan tidak berjaya memasuki bulatan sasaran (eye's bull) semasa pusingan pertama roket sasaran kejohanan teknologi pelancaran roket jemputan SMK Maokil tapi pada pusingan ke dua ada beberapa roket yang berjaya memasuki bulatan sasaran.

Terima kasih yang tak terhingga diucapkan kepada cg baha, cg subra, cg fadzil dan cg alias yang menjadi hakim serta pembantu-pembantu padang pelajar2 ting 3 dan 4 yang telah bersusah payah membantu cikgu semasa pertanding roket jemputan SMK Maokil kali pertama diadakan. Anda semua memang profesional....and bezz. Tak lupa juga kepada cg zainal yang telah mengambil gambar2 yang menarik semasa pertandingan tersebut berlangsung. Tak lupa juga kepada pengurusan sekolah yang membenarkan program ini berlangsung. Dan akhir sekali kepada peserta2 dan guru pengiring yang sudi untuk bertarung....syabas cg ucapkan.......semoga roket h2o ini akan berkembang dengan pesat khususnya di Segamat dan amnya di Malaysia.....

Hidup roket h2o......

Gambar2 menarik Roket Payung Terjun



Foooyoooo....siap keluar macam berasap lagikan...



Nie ler gambar menarik yang ada pada link di bawah......dan banyak lagi akan di muat naikkan...jadi jangan lepaskan peluang anda untuk melihat gambar2 tersebut

Isnin, 26 Oktober 2009

Gambar pertandingan..

Cikgu akan 'upload' kan gambar2 semasa pertandingan dalaman dan jemputan teknologi pelancaran roket hari ini untuk tatapan semua peminat2 roket air.

Sebahagian gambar yang menarik ada kat sini, klik 'link' di bawah


http://picasaweb.google.com/zainalmzabir/PertandinganPelancaranRoketJemputan2009LaunchOnly

Credit : Utk cg zainal zabir yang mengambil gambar2 semasa pertandingan dan memuatnaik gambar di piscaweb.google.com

Keputusan pertandingan Kejohanan Teknologi Pelancaran Roket Jemputan SMK Maokil kali Pertama Tahun 2009

KATEGORI DALAMAN

Johan Roket Sasaran (jarak dari eye's bull-4.97 m)
1.Siti Nadia Bt Ngatiran
2.Nur Ain Bt Yahya

Naib Johan Roket Sasaran (jarak dari eye's bull-6.6 m)
1.Siti Nurzaharah Bt Mohd Mursani
2.Norul Atikah Bt Noorzin

Tempat ke Tiga Roket Sasaran (jarak dari eye's bull-7.8 m)
1.Mohd Adib B Samsudin
2.Mohd Hafizi B Azahar


Johan Roket Payload (catatan masa - 07.59 s)
1.Nura' Asikin Bt Kamisan
2.Siti Hajar Bt Esa

Naib Johan Roket Payload (catatan masa - 14.04 s)
1.Mohd Adib B Samsudin
2.Mohd Hafizi B Azahar

Tempat Ke Tiga Roket Payload (catatan masa - 16.61 s)
1.Mohd Ikhmal B Katman
2.Mohd Aziz B Mafrodi


Johan Roket Payung Terjun (catatan masa - 44.30 s)
1.Mohd Azam B Ramly
2.Mohd Aidil B Kamidi

Naib Johan Roket Payung Terjun (catatan masa - 28.54 s)
1.Nur Nadiah Bt Shafiie
2.Nur Faseha Bt Zailan

Tempat ke 3 Roket Payung Terjun (catatan masa - 28.26 s)
1.Nor Suhaila Bt Ngatdenan
2.Radin NoorFarahanna Afifi Bt Radin Roslee


KATEGORI JEMPUTAN

Johan Roket Sasaran SMK Maokil (A) (jarak dari eye's bull-2.15 m)
1.Mohd Hanapeze B Md Yusof
2.Wan Mohd Nizam B Wan Esa

Naib Johan Roket Sasaran SMK Bekok ((jarak dari eye's bull-4.27 m)
1.Muhamad Joefeeqa B Saadon
2.Muhamad Jauhari B Turiman

Tempat ke Tiga Roket Sasaran SMK Pemanis (jarak dari eye's bull-4.32 m)
1.Mohd Firaziq B Mohd Firdaus
2.Muhammad Fuad B Daud


Johan Roket Payload SMK Palong (B)(catatan masa - 8.52 s)
1.Nor Amirul Izwan B Mamat
2.Muhammad Qusyairi B Mohd Shah

Naib Johan Roket Payload SMK Seri Kenangan (A)(catatan masa - 14.49 s)
1.Noramira Bt Baba
2.Nur Farahamira Bt Jais

Tempat ke Tiga Roket Payload SMK Maokil (A) (catatan masa - 20.19 s)
1.Mohd Hanapeze B Md Yusof
2.Wan Mohd Nizam B Wan Esa


Johan Roket Payung Terjun SMK Dato Bentara Dalam (A)(catatan masa - 4 minit 08.58 s)
1.Muhamad Ali Ar Ridha B Ramlee
2.Mohd Syafiq Asyraf B Sulaiman

Naib Johan Roket Payung Terjun SMK Maokil (B)(catatan masa - 54.84 s)
1.Mohd Azzree Azzra B Alias
2.Muhd Firdaus B Senawi

Tempat ke Tiga Roket Payung Terjun SMK Seri Kenangan (B)(catatan masa - 52.88 s)
1.Nur Asilah Bt Abd Jalil
2.Siti Nurul Hidayah Bt Abd Salam


JOHAN KESELURUHAN TEKNOLOGI PELANCARAN ROKET KATEGORI DALAMAN
1.Mohd Adib B Samsudin
2.Mohd Hafizi B Azahar

JOHAN KESELURUHAN TEKNOLOGI PELANCARAN ROKET KATEGORI JEMPUTAN-SMK MAOKIL (A)
1.Mohd Hanapeze B Md Yusof
2.Wan Mohd Nizam B Wan Esa



Tahniah kepada yang menang.....cuba lagi pada tahun hadapan bagi yang tak berjaya.

Ahad, 25 Oktober 2009

Hadiah yang bakal di tawarkan kepada pemenang2 Kejohanan Teknologi Pelancaran Roket anjuran bersama SMK Maokil dan Rakan Muda Inovasi Kali Pertama



Nie hadiah yang akan di berikan kepada pasukan yang johan kategori payload, sasaran dan payung terjun peringkat dalaman. Hadiah tempat ke 2 dan ke 3 juga ada disediakan....

Cg ucapkan selamat melancarkan roket... kepada pelajar2 ting 3.



Nie hadiah yang akan di berikan kepada pasukan yang johan kategori payload, sasaran dan payung terjun peringkat jemputan. Hadiah tempat ke 2 dan ke 3 juga ada disediakan sama seperti peringkat dalaman.

Kepada semua peserta jemputan selamat bertanding.....smk maokil meletakkan 2 pasukan yang hebat untuk kategori jemputan ini bagi memberi cabaran kepada peserta2 lain.

Johan keseluruhan peringkat dalaman dan jemputan akan mendapat hadiah di bawah ini. Jadi, buatlah yang terbaik semasa pertandingan tersebut berlangsung untuk mendapatkan hadiah ini.




Selamat berjuang........

Sabtu, 24 Oktober 2009

Kejohanan Teknologi Pelancaran Roket Jemputan Maokil kali pertama

Kepada para peserta pertandingan teknologi pelancaran roket jemputan maokil kali ke 1cikgu ucapkan selamat bertanding pada 26/10 (isnin) nanti....semoga berjaya

Bagi peserta2 dan guru pengiring yang datang dari jauh cikgu doakan semoga semuanya selamat dalam perjalanan ke Maokil dan pulang semula nanti

untuk peserta2 smk maokil, anda memang hebat kerana sanggup membuat latihan setiap hari walaupun terpaksa membetulkan roket yang rosak selepas dilancarkan. Sikap tidak mudah putus asa beginilah yang cikgu2 maokil harapkan kepada anda semua. Anda mesti ingat untuk berjaya bukannya mudah......

Insyallah, kepada pengikut2 blog ini cg akan uploadkan gambar2 semasa pertandingan dan gambar2 roket h2o yang menarik untuk tatapan anda semua nanti, rajin2 lah jenguk blog ini ya........

Roket payload

Saiz kon(nose cone) dan cara lipatan payung sangat memainkan peranan dalam memastikan masa yang di ambil untuk payload mendarat ke bumi paling cepat.

Para pelajar hendaklah kreatif dalam mencuba pelbagai cara lipatan payung. Jika para pelajar memperolehi cara yang paling sesuai untuk lipatan payung sila emailkan kepada cikgu untuk dikongsi bersama2w dalam blog ini.

selamat mencuba..

Jumaat, 23 Oktober 2009

Roket payload

faktor lain yang boleh dikaji dalam menghasilkan roket payload yang baik ialah saiz kon (nose cone) dan juga panjang tali payung terjun yang digunakan.

Pelajar cikgu dah buat beberapa eksperimen dan masa yang diambil setakat ini tidak menunjukkan prestasi yang boleh dikatakan baik( lebih kurang 15 saat lebih masa yang diambil untuk payung terjun mencecah bumi).

Dari segi keselamatan kargo - telur yang digunakan setakat ini menunjukkan prestasi yang baik kerana dari 10 percubaan dilakukan 2 kali shj kargo rosak.

Selamat mencuba...

Khamis, 22 Oktober 2009

Roket payload

Ada ramai pelajar yang bertanyakan tentang bagaimana membina roket payload.

Cara pembinaan Roket payload sama seperti roket paracut(lihat di bahagian roket payung terjun dalam blog ini) cuma yang membezakannya adalah roket payload membawa kargo (sebarang benda - kebiasaannya telur). Kargo ini diikat kepada payung terjun. Semasa pelancaran, kargo diletakkan di bahagian atas roket (di dalam kon/muncung/nose cone). Kargo bersama2 payung akan terpisah daripada roket dan muncung.Payung akan terbuka/kembang dan membawa kargo ini turun secara perlahan-lahan.

Semasa pertandingan, kargo yang jatuh paling cepat dan tidak mengalami sebarang kerosakkan akan dikira sebagai pemenang.

Cabarannya di sini ialah bagaimana nak menghasilkan payung yang mampu membawa turun kargo dengan selamat dan paling cepat? Lakukan eksperimen untuk mendapatkan saiz payung yang sesuai bagi menurunkan kargo dengan selamat dan paling cepat... selamat mencuba, semoga berjaya.

Terkini pertandingan teknologi pelancaran roket

Setakat 21/10/2009 - ada 11 team pelajar ting 3 smk maokil dan 10 team jemputan yang telah mengesahkan penyertaan pada pertandingan 26/10 nanti. Antara yang mengesahkan penyertaan ialah sekolah dari Daerah Btu Pahat (1 team) dan Daerah Pasir Gudang (1 team)

Kepada sekolah2 lain yang mendapat surat jemputan harap dapat memaklumkan secepat mungkin kepada saya melalui hp @ faks borang penyertaan ke sekolah. Penyertaan masih lagi dibuka sehingga hari jumaat 23/10/2009.

Terima kasih..

Ahad, 18 Oktober 2009

IWRA 2ND ANNAL MEMBERSHIP DRIVE

The 2nd annual membership drive for the International Water Rocket Association (IWRA) is being conducted during the month of October 2009. Individuals and groups that are interested in the sport of water rocketry in all its forms are invited to consider joining the IWRA.

Presently, members come from all over the world and all ages. Regardless of where you come from, what your level of enthusiasm is, we encourage you to contact us about becoming a member. The IWRA is a non-profit organization dedicated to the advancement of the safe sport of water rocketry. Our organization is an internet based association to allow for the widest global input into policies that affects the water rocket community. The association also provides an educational resource for the general public in understanding the sport.

In the next year the IWRA will start to provide oversight for competitive water rocketry achievements worldwide. This past year, the association passed an comprehensive Water Rocket Achievement Recognition Guidelines and Peer-Review Process which will provide a level playing field for all water rocket enthusiasts by specifying competitive guidelines and having a peer-review process that has been developed and agreed on by the membership to provide fairness in the establishment of water rocket achievement records.

Please follow the address provided below to learn more about what the IWRA and what the association is doing to advance the sport of water rocketry.

http://www.orgsites .com/tx/icwra/ index.html
klik di sini

Khamis, 15 Oktober 2009

Bengkel Pembinaan Roket H2O kali ke 2 SMK Maokil



Pada tahun ini cikgu sekali lagi berpeluang mengadakan bengkel pembinaan roket h2o kepada pelajar-pelajar tingkatan 3. Tujuan utama bengkel ini adalah untuk memberi pendedahan kepada pelajar2 tentang roket h2o dan konsep sains yang diguna pakai dalam menghasilkan roket h2o yang baik.



Bengkel ini juga bertujuan untuk melatih pelajar2 ting 3 membina roket h2o masing-masing sebelum pertandingan yang akan berlangsung pada 26/10/2009 nanti (aktiviti selepas PMR). Semasa bengkel ini dijalankan pelajar2 dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang mana setiap kumpulan dikehendaki membina roket h2o samada untuk kategori sasaran @ paracut.



Apa yang cikgu agak kesalkan ialah sikap pelajar2 ting 3 pada tahun ini. Semasa bengkel ini diadakan hanya sebilangan kecil sahaja pelajar yang hadir ke sekolah. Jadi objektif utama untuk memastikan 70% pelajar ting 3 boleh membina roket h2o masing-masing dan menyertai pertandingan yang akan diadakan nanti agak samar-samar.

Insyallah, cikgu dah berbincang dengan konselor sekolah dan beliau bersetuju untuk mengatur satu lagi bengkel pembinaan roket h2o ke 2 pada minggu hadapan dan sasarannya adalah pelajar2 yang tidak hadir semasa perbengkelan yang pertama

Rabu, 14 Oktober 2009

Pertandingan Teknologi Pelancaran Roket

Untuk makluman semua peserta yang bakal menyertai pertandingan teknologi pelancaran roket jemputan terbuka SMK Maokil pada 26 Oktober nanti, hadiah yang bakal disediakan adalah :

1) Johan keseluruhan teknologi pelancaran roket
2) Johan roket sasaran
3) Johan roket paracut
4) Johan roket payload

Hadiah naib johan dan tempat ke tiga disediakan untuk roket sasaran, paracut dan payload.

Diari Program Penggalakkan Sains SK Bukit Hampar Segamat



Alhamdulillah, pada hari ini cikgu telah dijemput untuk bersama-sama pelajar darjah 6dan guru2 dalam program penggalakkan Sains untuk pelajar-pelajar. Semasa program ini berlangsung cikgu diminta untuk menerangkan kepada para pelajar tentang bagaimana untuk membina roket air sasaran dan roket air paracut.



Program bermula pada pukul 9.00 pagi dan para pelajar telah dibahagikan kepada 10 kumpulan dan setiap kumpulan diminta membina samada roket air sasaran atau roket air paracut. Semua pelajar menunjukkan minat yang tinggi untuk membina roket masing-masing. Pada pukul 12.00 tgh semua kumpulan telah berjaya menyiapkan roket masing-masing.



Pelancaran dijalankan di padang SK Bukit Hampar pada pukul 12.00 - 1.00 tgh hari. Semua pelajar yang menyertai program ini telah berjaya melancarkan roket masing-masing. Objektif program ini telah dapat dicapai.

Surat Jemputan dan Borang Pertandingan

Surat jemputan pertandingan untuk sekolah2 terpilih di daerah segamat, muar, batu pahat dan pasir gudang sahaja.

Muat turun di sini

Selasa, 6 Oktober 2009

Pertandingan kat UTM Skudai

Hari nie ada pertandingan roket paracut kat UTM Skudai, ada ramai otai2 roket h2o yang ambil bahagian. SMK maokil langsung tak di jemput untuk ambil bahagian. Yer ler kita orang felda mana orang UTM Skudai nak campur ngan kita orang kan.

Dengar cerita paracut guna plastik sampah yang paling tebal....sebab itu banyak roket yang tak berjaya untuk mengembangkan paracut masing-masing.
Nasib kita orang tak ambil bahagian kalau tidak penat je pergi jauh2, kepada cg fauzi, yuna dan lain-lain besabor je lah...tahun depan dia orang buat boleh lah masuk lagi...he,he

Untuk makluman semua, kalau guna plastik tebal ada cara untuk membolehkan paracut kembang iaitu boleh menggunakan satu lagi paracut kecil di bahagian atas untuk menarik paracut besar keluar daripada kon. Jadi ada dua paracut satu yang besar dan di atasnya ada satu lagi yang kecil (drouge chute). kita orang dah pernah cuba buat yang ini guna plastik sampah yang tebal tapi bukanlah yang paling tebal sekali. Guna kain bendera pun kita orang dah pernah cuba semasa pelancaran bulan kemerdekaan tahun lepas. Semua ok berjalan dengan lancar paracut pun kembang dengan baik. Tahun lepas masa johan pertandingan negeri johor kita orang guna 'drouge chute' untuk menarik payung yang besar keluar dari kon.

Nak buat drouge chute memang senang tapi nak lipat semasa nak di masukkan ke dalam kon mesti hati2. Kalau tidak tali 'drouge chute' akan terbelit ngan tali paracut yang besar. Mesti banyak kali buat cubaan baru tahu macam mana nak lipat 'drouge chute' . Nanti kita orang akan ambil gambar macam mana nak lekatkan 'drouge chute' pada paracut yang besar dan cara nak lipat biarlah rahsia....he,he
Terdapat ralat dalam alat ini